Rezultate
Proiecte > LLP/ Eramus+ > KA1 2016-2017
Prezentare finală proiect Erasmus+ KA1
În
urma participării la cursurile de formare, profesorii au pus/vor pune în
practică cunoștințele acumulate pe durata mobilităților astfel:
1.
LIMBA ENGLEZĂ:
· From Wales to Wallachia. Activitate de construire a unor proiecte de grup bazate
pe interacțiune, cercetare și prezentare de informații din cultura și
civilizația britanică, centrată pe istoria și tradițiile galeze în comparație
cu istoria și tradițiile românești. În prima etapă, grupele de lucru s-au
documentat din sursele recomandate (fișe date de profesor, manuale școlare și
hărți, enciclopedii online) și au selectat materialul pentru proiecte; în etapa următoare, s-au
montat informațiile, iar conținuturile au fost redate divers, fie sub forma
unor broșuri lucrate în Publisher, fie ca Gif cu suport audio folosind
telefon/tableta, sub forma unui chestionar
si a unor flash-cards digitale, ca suport pentru un concurs de cultură
generală pe modelul aplicațiilor Quizlet
și Kahoot.
· Biographies Worth Learning from. Activitate desfășurată la ora de opțional liceu: miniproiecte
individuale despre personalități ale istoriei, culturii și civilizației
britanice (cu accent pe cele galeze), folosind
telefon/tabletă sau computer atât la faza de cercetare și sintetizare
cât și la cea de prezentare în clasă. Miniproiectele au avut două obiective
principale: descoperirea de către fiecare elev, în mod autonom, a unor informații factuale oferite de web (în
limba engleză) despre oameni ce au marcat istoria și civilizația și de la care
generația lor ar avea de învățat; și conștientizarea de către elevi, ca
utilizatori ai internetului și ca viitori profesioniști, a modului eficient și
etic de folosire a datelor și resurselor digitale, cu accent pe accesarea,
selectarea și evaluarea atentă în realizarea temelor și proiectelor.
· The Power of Words. Activitate ce
se va desfășura la curriculumul opțional liceu (clase de intensiv limba
engleză) în anul școlar următor: descoperire, receptare critică și popularizare a unor creații lirice în
engleză, reprezentative pentru tematica
lor universală, imagine și muzicalitate. Ținta activității va fi deprinderea
elevilor de a îmbina cunoștințele de literatură și mijloacele de prezentare
pentru obținerea unui produs multi media care să susțină apetența
adolescenților pentru poezie, pentru artă în general. La realizarea acestor
materiale, care să aibă și formă textuală, sonoră și vizuală, elevii vor lucra în
perechi; li se vor recomanda câteva fragmente de proză și poezie din operele
lui Dylan Thomas, Robert Frost, Th. S. Eliot, Wallace Stevens, W.H. Auden,
Seamus Heaney, etc., pe care să le valorifice prin utilizarea aplicațiilor Snapseed sau
SparkPost, într-un colaj de fotografie și text, recitat și înregistrat de ei
înșiși, și pe care să le prezinte pe o platformă digitală utilizând Padlet. Tot
pe o asemenea platformă, în cadrul cursului opțional, elevii vor posta
impresii, sugestii și comentarii despre subiectele propuse de aceștia pentru
curiculumul respectiv, le editează și le extind după caz, pe parcursul câtorva
săptămâni, cu posibilitatea de a primi feedback
textual sau audio de la colegi și profesor.
· Multimedia during classes: utilizarea mijloacelor media în timpul orelor de curs
(calculator, videoproiector, CD-player, tabletă, smartphone) pentru
activitățile de Listening, vizionare
documentare, scurt metraje cu ocazia diferitelor activități culturale (Christmas,
Halloween, Easter) sau filme artistice (ecranizări ale literaturii clasice britanice
și americane), prezentări pps pe diferite teme din programa școlară obligatorie
și opțională, utilizarea dicționarelor online (Oxford, Collins, Macmillan)
pentru activitățile de Writing.
· Words Rush:
competiție între elevii din aceeași clasă, axată pe jocul 4 Pics 1 Word, în care
elevii trebuie să ghicească un cuvânt în limba engleză pe baza a patru imagini
care au un punct comun. La finalul semestrului, primii 5 clasați (cu cele mai
multe cuvinte), primesc un premiu.
· Drama skills:
Activitate desfășurată la ora de opțional liceu (intensiv limba engleză): integrarea
unei lecții pe tema King Lear de William Shakespeare folosind informații și activități
noi și interesante care au fost prezentate la curs; pregătirea, împreună cu
elevii clasei a VIII-a (intensiv engleză), a două scenete în limba engleză care
au fost prezentate cu ocazia sărbătorilor de Halloween și de Crăciun; folosirea
tehnicilor dramatice și a activităților creative specifice domeniului teatral
în vederea dezvoltării capacității de comunicare a elevilor; pregătirea
elevilor în vederea participării la cele două concursuri de teatru anuale (English
on Stage și History Enacted) organizate de MATE și ISJ Iași.
2.
LIMBA FRANCEZĂ:
·
Introducerea de «expressions
imagées» în cadrul temelor «animaux», «aliments», «corps», la orele cu elevii
de nivel A1/A2, folosind imagini şi asocieri cu limba română dar şi cu
alte limbi străine cunoscute, ca de exemplu engleza şi italiana, astfel
încât elevilor să nu le fie greu să înteleagă şi să reţină uşor şi cu plăcere.
Acolo unde a fost posibil, ca de exemplu la animale, s-au adăugat şi
onomatopee, spre deliciul tuturor.
·
Începând cu nivelul
A2 explicaţiile de gramatică au fost însoțite de câte un videoclip din seria Français avec Pierre.
·
Tot la nivelul A2 au
fost prezentate şi cele mai frecvente prescurtări din limbajul SMS prin
exerciţii de asociere şi au fost fixate prin exerciţii de transformare a unui
text din limbaj SMS în limbaj normal şi invers.
·
La elevii mai mari,
de nivel B1/B2, se fac trimiteri la limbajul vorbit ce provine adesea din
suburbiile franceze ale căror realităţi sociale, culturale şi lingvistice pot
fi prezentate prin filme şi muzică (de exemplu Grand Corps Malade). Toate
acestea fac parte din societatea franceză actuală şi nu pot fi înţelese dacă nu
sunt cunoscute şi explicate.
·
Pe viitor se propun
folosirea unor videoclipuri sau fragmente de videoclipuri ale umoriştilor
francezi care să servească atât pentru familiarizarea elevilor cu limbajul modern,
cât şi cu realităţile civilizaţiei franceze actuale;
·
programa de curs optional Cinéma et médias,
propus la clasa a XII-a filologie in anul scolar 2018-2019;
·
conceperea de activitati ludice folosind un soft
open-source pus la dispozitie de CIEL de Bretagne;
· crearea
unei biblioteci virtuale pentru elevi si profesori de franceza folosind o
platforma gratuita;
·
minim o activitate de tip "projet de classe"
(blog, expozitie, roman-photo, pliant, scurt-metraj, etc) pe semestru.
3) ISTORIE :
- Mai 2017: activitate de cunoaștere a locurilor și monumentelor mai puțin cunoscute ale Iașului, desfășurată împreună cu elevi din clasa a X-a, majoritatea proveniți din zonele limitrofe ale orașului, navetiști și din familii cu venituri modeste, pentru Săptămâna Școala Altfel. Scopul a fost de a pune în practică metode de interacționare socială și de cunoaștere în rândul acelor elevi care își petrec cea mai mare parte a timpului într-o săptămână făcând naveta și nu au timpul și condițiile de a se bucura cu adevărat de șansa de a studia într-un oraș cultural precum Iași. Acțiunea a fost inspirată de experiența obținută în cadrul cursului de formare Diversity in Education, din martie 2017, Bridging the Gap împreună cu Centrul SKILLZ din Lisabona, care propune activități comune extrașcolare copiilor din familii modeste social, alături de cei ce provin din familii cu situații materiale normale prin a descoperi orașul în care locuiesc și împrejurimile. Rezultatul activității s-a concretizat într-un mini concurs de prezentări PowerPoint despre anumite monumente, câștigător fiind Statuia cavaleristului în atac din Copou (Monumentul Eroilor Diviziei 2-a Cavalerie sau Șarja de la Prunaru). În cadrul întrunirii cu profesorii de Istorie din cadrul Cercului de Istorie desfășurat la Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu“, pentru tinerii cu dizabilități, am diseminat această activitate printr-o prezentare PowerPoint.
- 9 octombrie 2017: Comemorarea Holocaustului, concurs de postere tematice care să surprindă, din perspectiva tinerilor de azi, consecințele intoleranței rasiale și religioase. Au participat elevi din clasele de liceu. Activitatea a fost gândită pornind de la partea a treia a cursului de formare Diversity in Education, referitoare la stereotipuri și concepții greșite și de la vizita la locul pogromului din Lisabona din secolul al XVI-lea. Scopul concursului a fost ca elevii sa transpună, în urma discuțiilor anterioare privind Holocaustul și pericolul stereotipizării, într-o formă creativă, directă, sentimentele relative la această problematică complexă a marginalizării unor comunități pe criterii rasiste sau religioase, mai ales că țara noastră a fost implicată în fenomenul Holocaustului în mod direct. Acțiunea a fost diseminată în expoziția de pe holurile liceului, care a rămas deschisă mult timp după 9 octombrie.
- Pentru anul școlar următor se propune un curs opțional de Istoria Recentă a României în care se vor prezenta teme privind persecutarea evreilor din România, a Bisericii Greco-Catolice în Comunism, a țăranilor în colectivizare, dar și fenomene mai recente precum fundamentalismul religios și migrația.